Sammanfattning av Vänsterpartiets 41:a kongress

Under fyra dagar tog kongressen beslut i 657 motioner och ett antal valärenden. Ombuden beslutade om ett nytt ekoeko-program – utan kärnkraft – med med flera förtydliganden som gör det till ett kraftfullt verktyg i klimatarbetet. Kongressen tyckte också att det var dags att ta fram såväl ett socialpolitiskt som ett utbildningspolitiskt program så den nya partistyrelsen får mycket att göra.

Invalda i partistyrelsen blev som väntat Ulla Andersson och Xamuel Gonzalez Westling. Grattis till dem! Och grattis till oss som får så kompetenta och engagerade ledamöter i PS.  Även Lotta Lagnander blev invald i valberedningen. Det känns tryggt för framtida val.

Motionär bifölls

Stort grattis också till Ulrika Jonsäll, en av våra ombud som även fick bifall till en av sina motioner. Motionen berör de nationella minoriteterna i Sverige och hennes motion innebär ett förtydligande – förtrycket är INTE historiskt utan pågår än idag!

I övrigt beslutade kongressen bland annat; att Vänsterpartiet ska verka för att en försöksverksamhet med sänkt rösträttsålder till 16 år vid val till kommunfullmäktige införs; att verka för en lagändring som gör att mordbrand av asylboenden räknas som terrorbrott;  bemanningsföretag förbjuds, alltid kräva kollektivavtal i välfärden; stärkta rättigheter för personer med normbrytande funktionalitet (flera motioner); HBTQ stärks i partiprogrammet (flera motioner); ökad tillgänglighet i partilokalerna; ledsagarservice vid stora partiarrangemang; stärkt alkoholpolicy och ej differentierade kongresser.

I det ekologisk-ekonomiska programmet stärktes skrivningarna kring cykling som ett transportslag, in kom även en skrivning om ILO 169 – konventionen om nationella minoriteters rättigheter och järnvägen ska återregleras.

Stort tack till hela kongressdelegationen! Våra ombud var retoriska, relevanta och pålästa. När de gick upp i talarstolen så lyssnade kongressen. Tack också till Charliene Kiffer som gjorde ett superjobb som delegationsledare!

Här är hela delegationen:

Delegationen består av:

Charliene Kiffer, Hudiksvall (delegationsledare)

Isabella Bexell, Gävle

Tord Fredriksson, Gävle

Gin Akgul Hajo, Gävle

Lisa Holmberg, Hudiksvall

Ulrika Jonsäll, Nordanstig och

Anna Vestin, Bollnäs

Ersättare som också var på plats:
Jonna Källström Böresson, Södehamn

Petra Modée, Nordanstig samt