Sommaren är slut – dags för nya tag

Gång på gång på gång avslöjas de rikas skatteflykt och hur finansbolag och banker genom räntesnurror och skatteplanering undanhåller miljarder från beskattning. Pengar som kunde gått till vården, skolan och ett värdigt flyktingmottagande.

I en internationell granskning i fjol som svenska TT och SVT deltog i, samordnad av tyska ideella medieorganisationen Correctiv, avslöjades de så kallade ”cum-cum” och ”cum-ex”-bedrägerierna som drabbat flera länder i Europa. Det visade sig att flera stora europeiska banker har medverkat i dessa skatteupplägg och enligt en tidigare bankchef vid SEB har omfattande skatteupplägg med aktieägartransaktioner gjorts i Sverige.

En ny utredning från Europeiska värdepappers- och marknadsmyndigheten (Esma) visar att skatteplundringen tycks fortsätta. Framförallt i Belgien, Danmark – och i Sverige…

Läs hela: https://www.vansterpartiet.se/regeringen-maste-stoppa-skattesmitarna/

Varför satsa på de i Djursholm och Danderyd när vi behöver pengarna till välfärden? Att ta bort värnskatten dvs sänka skatten för de som tjänar 60 000 eller mer motsvarar löner för 15 000 undersköterskor.